Jesen 2022. Tehnologije umetničkog stvaralaštva. kuda.org

Vannastavne aktivnosti u okviru programa saradnje Centra_kuda.org i Skole za dizajn Bogdan Šuput, Detelinara, Novi Sad

Aktivnosti u oktobru 2022. – gost umetnik Roberto Santaguida filmski reziser iz Kanade. U toku oktobra meseca realizovan je niz radionica sa odeljenjima kojima predaje profesor Dragan Vojvodić na Odseku ‘Likovni tehničar’, sa kojima je gost-predavač Roberto Santaguida propitivao polje kreativnosti oslonjeno na prakse i iskustva koja se baštine u istoriji umetnosti, i istovremeno u sferi razvoja novih tehnologija.

Proces rada je dodatno inoviran izmeštanjem djaka iz učionice u prostor Centra_kuda.org u ulici Braće Mogin 2. U studiju_kuda.org su realizovane sesije kojima je rukovodio Roberto Santaguida.

Ova radionica je učenicima pružila sveobuhvatno znanje o mehanizmima obuhvaćenim u proizvodnji personalnog dokumentarnog filma. Polaznici su bili đaci iz odelenja III i IV godine sa odseka ‘Likovni tehničar’ (LT), a kroz sam proces stvaranja kratkometražnog filma upoznali su osnove ove vrste filmskog stvaralaštva. Iskusili su kako pronaći filmski ekvivalent za svoje ideje, za priče koje vole ili za teme koje ih zanimaju. Kako bi realizovali svoje projekte, učenici su bili poučeni kako da razviju svoje individualne interese i vlastiti jedinstveni konceptualni pristup.

Proces rada na radionicama može se ilustrovati kroz osvrt predavača:


Ponekad je stvaranje smisla precenjen čin stvaranja. No, s druge strane, suspenzija haosa može imati predvidljive rezultate, gubeći dragocene trenutke u kojima se može roditi inovativna misao. Tako sam, barem nakratko, ignorisao ove pretrage dok sam sprovodio radionice u Novom Sadu. Na ovim radionicima, bavio sam se kolizijama ideja i neočekivanim značenjem koje proizlazi iz tih sučeljavanja. Za nekoliko susreta, pre i poslepodne ovog meseca, učenici iz škole Bogdan Šuput i ja odstupili smo i dopustili Moirai (starogrčko mitsko određenje sudbine) da odredi tok stvari. Prilika koja se stvori u trenu, srećna preklapanja, slatkiši i bacanje kocke.

A onda su usledile igre. Iz školskog dvorišta i portfolio antičke igre. Neki su izmislili stvari na licu mesta. Svrha je uvek ista: izmeštanje, pronalaženje jedinstvenih rešenja i povezivanje. Zatim su kroz sito ideje procijeđene, a čistoće smo odbacili. Sa osjećajima na terenu, neujednačenim i neurednim, snimali smo svoje filmove. Jedan za drugim u brzom sledu. Ograničenja su bila postavljena i ponekad slobodno zanemarena. Sopstveni prikazi sna od prethodne noći. Parodija. Apsurdistički esej. Sve izrezano iznutra. Bez obzira na širi narativ. Čisto napuštanje okrutnosti razuma.

Ovakav metod rada svojstven umetničkom postupku rada je iznedrio drugačiji ritam i obim produkcije što je i bila namera. Učenici su bili veoma kreativni i plodonosni u stvaranju video zapisa upotrebom svojih uredjaja-telefona.
Sa velikim zadovljstvom se uočava vanredna produktivnost i veoma karakteristična aktivnost đaka sa Odseka ‘Likovni tehničar’. Rezultate ćemo podeliti sa svima u školi i šire.